STİL

Bu maymun çok havalı!

Moda merkezlerinde Maymun Yılı çılgınlığı yaşanıyor. Prada’dan Ferragamo’ya, Chopard’dan Harry WInston’a dünyanın önde gelen lüks markaları, son ürünlerini bu yıl maymunla özdeşleşen Çin yeni yılına adadı. Saatler, elbiseler, mücevherler, makyaj malzemeleri, kısaca hemen her şey Çin zodyağına göre 2016’nın simgesi Ateş Maymunu’ndan esinleniyor.

Eren Başağan

Maymun burcu
Çin astrolojisinde Maymun Yılı 12 senede bir geliyor. Buna göre, 2016 gibi 1956, 1968, 1980, 1992, 2004 senelerinde doğanlar Maymun burcundan oluyor.

 

 

 

Maymunlu takılar (soldan sağa)
Chopard'ın maymun temalı kolyesi Hayvan Dünyası başlıklı koleksiyonunda yer alıyor.
Carrera y Carrera'nın maymun kafası biçiminde tasarlanan bu yüzüğünde oranj safir, lâl, sarı altın ve ametist kullanılmış. 6 bin 200 dolar.
Aynı zincirde birlikte kullanılmak üzere tasarlanan maymun ve muz biçimindeki kolye uçları Borgioni'nin. 7 bin 170 dolar değerindeki kolye uçları sarı altın, açık kahverengi elmas ve sarı safirden yapılmış.

 

Meraklı, zeki, enerjik, sorun çözen, maceraperest, neşeli, mizah duygusuna sahip… Baharı karşılamaya hazırlanan moda dünyasına, bu ara ilham veren kelimeler bunlar; yani maymunların karakteristik özellikleri. Zira yüzlerce yıla dayanan ve ay takvimine göre düzenlenen Çin zodyağına göre 8 Şubat’tan bu yana Maymun Yılı’na girmiş bulunuyoruz; tam olarak söylemek gerekirse Kızıl Ateş Maymunu Yılı’na.
Moda dünyası, her yıl beş element ve 12 hayvandan birinin eşleştirilmesiyle sembolize edilen Çin yeni yılını keşfedeli 10 yıl kadar oluyor. Çin’in artan ekonomik gücüyle paralel ilerleyen bu süreçte, dünyanın en lüks markaları bahara girerken çıkardıkları ilk tasarımlarını, kapsül koleksiyonlarını Çin zodyağına göre şekillendiriyor. 2016 da istisna değil. Hatta tasarımların farklılığı, ürünlerin çeşitliliğine bakıldığında, bu yıl Çin’in etkisi artmışa benziyor.
İroni gibi görünse de bunun en önemli nedeni, Çin’in dünya ekonomisiyle entegre olmasından bu yana en düşük ekonomik büyümeyi bu yıl gerçekleştirmesi. Bir zamanlar ‘karanlıkta dart oynayıp yine de hedefi tutturmaya’ benzetilen Çinli zenginlere satış yapmak, artık o kadar kolay değil. Onları çekmek için seçkin lüks markalar çok daha fazla çaba harcıyor. Çabaları, yalnız, yeni yıl sezonu 8-14 Şubat tarihlerinde vitrinlerini bu etkinliği geleneksel olarak simgeleyen kırmızı ve altın renklerine boyamakla, her yere maymun çizimleri yerleştirip, piyasaya maymunlu ürünler çıkarmakla sınırlı değil. Çin yeni yılı için çok özel ve limited-edition ürünlere ağırlık veriyorlar. Derslerine çok daha iyi hazırlanıp Maymun Yılı’nın karakteristiğini vurgulayan ürünler, tasarımlar yaratıyorlar. Örneğin Valentino daldan dala atlayan maymun desenli şifon elbiselerinde yalnız hayvan sembolünü kullanmakla kalmıyor, tercih ettiği pastel mavi/ lacivert ve altın renkleriyle Maymun Yılı’nın şanslı renklerine gönderme yapıyor. Yılın şanslı rakamları 1, 7 ve 8 ile şans getiren çiçeği krizantem de farklı tasarımcıların koleksiyonlarında kullanılıyor.
Maymun yıllarında doğan insanların enerjik, eğlenceli yanlarından hareket eden markalar, bu özellikleri vurgulayan ışıltılı kumaş ve aksesuarlara yer veriyor; özellikle gece kıyafetlerinde pul ve boncuklar öne çıkıyor. Kozmetik markaları da pudra, allık ve göz farlarında ışıltı detayına odaklanan ürünler hazırlıyor. Örneğin Giorgio Armani’nin Çin yeni yılını kutlamak için çıkardığı parlak pudra, bu konseptte bir ürün. Kutusunda değil ama pudranın üzerinde maymun kabartmasına yer verilmiş. Estee Lauder’ın pudrası da yalnız verdiği yumuşak aydınlık etkiyle değil, özel hazırlanmış kutusuyla da Maymun Yılı’nın koleksiyon ürünleri arasında. Yeniden doldurulabilir altından yapılmış kutunun kapağında Swarovski kristalleriyle işlenmiş bir maymun figürü, evliliği, baharı ve ölümsüzlüğü simgeleyen şeftaliyi taşıyor. Maymun Yılı için Çin ikonografisinde iyi şans getirdiğine inanılan bu çizim başka yerlerde de karşımıza çıkıyor. Saat ve mücevher markası Chopard da hem L.U.C. XP Urushi modelinde hem de gerdanlığında aynı konsepti uyguluyor.

 

Saatte maymun teması (soldan saat yönünde)
Harry Winston markalı saatin fiyatı 48 bin 500 dolar.
Chopard'ın saati L.U.C XP Urushi, 24 bin 290 dolar.
L.U.C XP Urushi tamamen el işçiliğiyle üretiliyor.
Jaquet Droz'un maymun yılını kutlamak için tasarladığı saatlerinde kullandığı figür efsanevi
maymun kral.

KOLEKSİYON PARÇALARI
Aslında Maymun Yılı, Çin astrolojisinde zenginlik ve refahı simgelediği için, bu yıla dair en özel tasarımların özellikle mücevher ve saat markalarından çıkmasına şaşmamak lazım. Her ne kadar, saatlerinin değeri milyon dolarlara ulaşabilen İsviçreli fütüristik saat yapımcısı Roger Dubuis, bu yıl Çin astrolojisi için tasarım yapmasa da, diğer markaların özel üretimleri göz dolduruyor. Fransız mücevher ustası Boucheron oranj ve sarı safirler, kahverengi ve beyaz elmaslarla zümrüt kullandığı maymun biçiminde beyaz altın montürlü yüzük tasarımıyla Çinli koleksiyonerlere ulaşıyor. Carrera y Carrera’nın tasarladığı yüzük ise ametist, elmas ve safirlerle son derece zarifçe işlenmiş sarı altından maymun başı formunda.
Çin yeni yılını hiç atlamayan markalardan biri de Vacheron Constantin. İsviçreli saat yapımcısı, her yıl Çin zodyağının simge hayvanından esinlenerek tasarladığı efsanevi Métiers d'Art La Légende du Zodiaque Chinois serisinin maymun temalı yeni parçasıyla koleksiyonerleri hayran bırakıyor. Akrep ve yelkovanın olmadığı saatte, zamanı, kadranın kenarlarına yerleştirilen dört pencere gösteriyor. El işçiliğiyle yapılmış maymun, saat kadranının ortasında yer alıyor. Harry Winston’ın 18 ayar altından maymun motifi, motifte 12’yi gösteren kuyruğun ucundaki 0.09 karat elmas ile yine saat kadranını çevreleyen elmaslardan oluşan modeli de göz alıcı başka bir örnek.
Elbette Maymun Yılı’nı kutlayanlar bu markalarla sınırlı değil; Vivienne Westwood, Stella McCartney, Johnnie Walker, Alexander McQueen, Salvatore Ferragamo, Mc Nano, Godiva, Prada gibi onlarca seçkin marka da özgün tasarımlarıyla fark yaratmayı başarıyor. Maymun Yılı neler getirir bilinmez ama maymun temalı tasarımların çok dikkat çektiği kesin.

 

Maymun her yerde (soldan saat yönünde)
Goldgenie, maymun yılı için 24 ayar altından iPhone 6s telefon kabı çıkardı. 2 bin 497 pound.
Estée Lauder'in Swarovski taşlı pudrası sınırlı sayıda özel üretildi.
YSL'nin Çin yeni yılı için ürettiği özel göz farının kutusu el yapımı. 60 dolar.
MC Nano'nun Maymun Yılı için özel tasarım çantaları parlak kırmızı deriden.
Salvatore Ferragamo markalı maymun ve orman desenli ipek eşarplar 380 dolar.
Godiva da maymun yılını özel tasarımlı çikolatalarıyla kutluyor.
Ulysse Nardin'in 18 ayar altından yapılan saati Classico koleksiyonunda yer alıyor. 39 bin 800 dolar.

Çok özel ürünler (soldan sağa)
Montblanc'ın sınırlı sayıda özel ürettiği dolmakalemi 5 bin 200 dolar.
Saatler, Vacheron Constantin Métiers d'Art La Légende du Zodiaque serisinden. 124 bin dolar.
Prada'nın Maymun Yılı için tasarladığı anahtarlıklar.

TEMPO

Diğer Yazılar

Önce Obje Vardı EKİM 2016

Ya 100 yaşına kadar yaşarsanız?

Yaşam sürelerinin artık giderek uzadığına dair bilimsel tespitler okuyup duruyoruz. Ama kaçımız hayatımızı bu varsayıma göre planlıyoruz? Sizi 100 yaşına kadar taşıyabilecek kariyer ve yaşam planınız var mı? Yoksa hayatın getireceklerine razı mısınız? SImon Kuper, yeni çıkan bir kitaptan notlarla uzayan ömürlerin hayatımıza getireceği değişikliği anlatıyor.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı OCAK 2016

Türk İkarus Vecihi Hürkuş

Savaşta uçak düşüren ilk Türk pilot, ilk sivil Türk uçağını yapan adam, Türkiye’de özel havacılığı başlatan kişi, kendisi gibi havacı olan, kızı gibi yetiştirdiği yeğenini paraşüt kazasında kaybetmiş bir baba... Havacılık, pilotluk ve uçaklarla ilgili bu topraklardaki pek çok ilkin sahibi Vecihi Hürkuş, tarihin sıradışı portrelerinden biri. Şener Şen’in meşhur Vecihi karakterine de ilham verdiği söyleniyor. Doğumunun 120’nci yılında kendisini anıyoruz.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı EKİM 2016

Japonya’nın radikal minimalistleri

Hayatınızda toplam kaç adet eşya var? Tek tek saymak bir yana, düşünmesi bile yorucu, değil mi? O halde, kendilerini eşyaları arasında boğulur gibi hissedip, hayatlarını sil baştan düzenleyen Japon minimalistlerle tanıştıralım sizi. Tüketimin baş tacı edildiği bir çağda, dört tişört, iki tabakla, sorgu odasına benzeyen evlerde yaşıyor, alışveriş canavarı arkadaşlarından giderek uzaklaşıyorlar.

DEVAMINI OKU