SANAT & TASARIM

“Hem yazar hem de başkahraman olmak istiyor”

Yazar Bettina Funcke, New York’lu çağdaş sanatçı Sarah MorrIs’i böyle tanımlıyor. 1990’lardan bu yana ortaya koyduğu eserler ile kendine has bir dil yaratan Morris, geometrinin keskin çizgilerine bir bakış açısı gizliyor. Onu anlamak için Dirimart’ın yolunu tutmalısınız.

Eserleri, Paris’teki Centre Pompidou, New York’taki Solomon R. Guggenheim Müzesi ve Londra’daki Tate Modern gibi çağdaş sanat mabetlerinin koleksiyonlarında sergilenen Sarah Morris, parlak renkleri ve soyut geometrisiyle bir kez daha İstanbul’da.
Dirimart’ın Dolapdere’deki çiçeği burnunda galerisinde görebileceğiniz serginin başlığı, ‘Hellion Equilibrium’. Bu ilginç isim, Morris’in Birleşik Arap Emirlikleri’nin başkenti Abu Dabi’de gördüğü Panama bandıralı bir geminin adı aslında. Başlık gibi, sergideki eserler de o geminin izinden gidiyor.
Morris, başlıklarla oynamayı ve mesajları seven bir sanatçı. Bu sebeple, kendisinin soyut eserlerini anlayabilmek için önce onlara verdiği isimlere bir göz atmanızı öneririz; bürokrasiyle ve şehirleşmeyle ilgili politik bir mesaj çıkarmanız muhtemel. Resme tekrar baktığınızda, belki bu kez renklerin ve geometrinin içine gizlenmiş gökdelenleri, palmiyeleri, havuzları vb. görebilirsiniz. Morris’in ‘sanal mimari’sine hoş geldiniz...
Morris resimleri gibi filmlerinde de Pekin, Rio, New York gibi karmaşık megakentlerin kültürel, ekonomik ve toplumsal tipolojilerini keşfe çıkıyor.

 

Renkler...
Günlük yaşamında çoğu zaman siyah ve beyazı tercih eden Sarah Morris, parlak renklerle sıkı fıkı ilişkisini daha çok eserleriyle sınırlıyor.
Sanatçı, resimleriyle paralel filmler de çekiyor.

 

“RESİM VE FİLM BOZUK PARANIN İKİ YÜZÜ”
İki sanat dalını “Bir bozuk paranın iki yüzü” olarak değerlendiren (ve ikisini birbirine atıfta bulunarak eşzamanlı olarak da icra edebilen) New York’lu sanatçı, 1990’ların sonundan bu yana her iki alanda da yoğun bir üretim içinde. Filmlerinde, örneğin Ay’ın evlerini, ya da dönemin ABD Başkanı Bill Clinton’ı görebilirsiniz.
Morris’in Paris Louis Vuitton Vakfı için çektiği son filmi ‘Strange Magic’ (2014) vakfın Frank Gehry binasının mimarisi üzerinden Fransa’nın lüks malların üretimiyle bağlantısını gözler önüne seriyor mesela. Sanatçı, Fransa’nın ulusal kimliğini bulmak amacıyla ülkenin kültürel ihracat kalemleri olan moda, parfüm ve şampanya üretiminin arkasında yatan mekanizmaları bir bakıma demonte ediyor.
Serginin, 1 Kasım'dan 4 Aralık'a kadar süreceğini belirtip, en başa dönelim ve yazar Bettina Funcke’nin Sarah Morris tanımlamasıyla bitirelim:
“O, hem yazar hem de başkahraman olmak istiyor. Ona göre bu, hasarlı kişilikler ve tekinsiz mekânlar kullanılması gerektiği anlamına geliyor. Bu kişilikleri ve yerleri iktidarın ayağına dolanan portallar olarak kullanan Morris, sersemletici bir eşzamanlılık hissi yaratıyor. Bu duyguyu resimleri için bir kaynağa ve itkiye, filmlerinde de bir görüntü akışına aktarıyor. Tüm bunlar bir araya gelerek iktidar ve stil yaşamında bir anın topolojilerine dönüşüyor.”



 

TEMPO

Diğer Yazılar

Önce Obje Vardı MAYIS 2016

12 yaratıcı beyin Cannes yolcusu

Plastik kirliliği, araçta cep telefonu kullanımı, Türkiye’yi bekleyen kuraklık sorunu, mülteci trajedisi… Bu yıl Türkiye’yi Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nde temsil etmek isteyen genç reklamcı, pazarlamacı ve iletişimciler, bu önemli sorunlarla ilgili yaratıcı projeler geliştirdi. Kazananlar, Fransa biletini kaptı. Festivalin Türkiye temsilcisi Doğan Burda Dergi ile Reklamcılık Vakfı’nın, Akmerkez sponsorluğunda gerçekleştirdiği elemelerden 12 Genç Aslan çıktı.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı ŞUBAT 2016

Cinsellik ve sofra: ’Tahrik edici’ yiyeceklere dair..

Gergedan boynuzunu havanda saatlerce dövmekten, kaplan penisinin peşine düşmeye; aktar aktar gezip, kitapları tarayıp en ‘doğru’ reçeteleri bulmaya; neredeyse tüm insanlık tarihi boyunca cinsel gücü artırmak için mutfakta yapılanların haddi hesabı yok. Bunların gerçekten faydası var mı? İşte orası tartışılır.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı ARALIK 2015

En devrimci sanat metni: Sürrealist Manifesto

Hayatın gerçek sorularına yanıt rüyalar olamaz mı? Sanatçı, kendini sadece hayal gücüne mi adamalıdır? Peki ya gerçeküstücülük, izleyiciyi nasıl etkiler? Bu çarpıcı sorular, yanıtlarını kendileri kadar çarpıcı bir metinde buldu. Şair-yazar André Breton, 1924 yılında Sürrealist Manifesto’yu yayımladığında, yerleşik sanat algısı yerle bir oldu. Hedef, gerçekliğin keşfedilmemiş alanlarına el atmaktı. “Uykudan uyanan insan, her şeyden önce belleğinin tutsağıdır” sözünün peşinden giden akımın etkileri bugün hâlâ sürüyor.

DEVAMINI OKU