SANAT & TASARIM

“Hem yazar hem de başkahraman olmak istiyor”

Yazar Bettina Funcke, New York’lu çağdaş sanatçı Sarah MorrIs’i böyle tanımlıyor. 1990’lardan bu yana ortaya koyduğu eserler ile kendine has bir dil yaratan Morris, geometrinin keskin çizgilerine bir bakış açısı gizliyor. Onu anlamak için Dirimart’ın yolunu tutmalısınız.

Eserleri, Paris’teki Centre Pompidou, New York’taki Solomon R. Guggenheim Müzesi ve Londra’daki Tate Modern gibi çağdaş sanat mabetlerinin koleksiyonlarında sergilenen Sarah Morris, parlak renkleri ve soyut geometrisiyle bir kez daha İstanbul’da.
Dirimart’ın Dolapdere’deki çiçeği burnunda galerisinde görebileceğiniz serginin başlığı, ‘Hellion Equilibrium’. Bu ilginç isim, Morris’in Birleşik Arap Emirlikleri’nin başkenti Abu Dabi’de gördüğü Panama bandıralı bir geminin adı aslında. Başlık gibi, sergideki eserler de o geminin izinden gidiyor.
Morris, başlıklarla oynamayı ve mesajları seven bir sanatçı. Bu sebeple, kendisinin soyut eserlerini anlayabilmek için önce onlara verdiği isimlere bir göz atmanızı öneririz; bürokrasiyle ve şehirleşmeyle ilgili politik bir mesaj çıkarmanız muhtemel. Resme tekrar baktığınızda, belki bu kez renklerin ve geometrinin içine gizlenmiş gökdelenleri, palmiyeleri, havuzları vb. görebilirsiniz. Morris’in ‘sanal mimari’sine hoş geldiniz...
Morris resimleri gibi filmlerinde de Pekin, Rio, New York gibi karmaşık megakentlerin kültürel, ekonomik ve toplumsal tipolojilerini keşfe çıkıyor.

 

Renkler...
Günlük yaşamında çoğu zaman siyah ve beyazı tercih eden Sarah Morris, parlak renklerle sıkı fıkı ilişkisini daha çok eserleriyle sınırlıyor.
Sanatçı, resimleriyle paralel filmler de çekiyor.

 

“RESİM VE FİLM BOZUK PARANIN İKİ YÜZÜ”
İki sanat dalını “Bir bozuk paranın iki yüzü” olarak değerlendiren (ve ikisini birbirine atıfta bulunarak eşzamanlı olarak da icra edebilen) New York’lu sanatçı, 1990’ların sonundan bu yana her iki alanda da yoğun bir üretim içinde. Filmlerinde, örneğin Ay’ın evlerini, ya da dönemin ABD Başkanı Bill Clinton’ı görebilirsiniz.
Morris’in Paris Louis Vuitton Vakfı için çektiği son filmi ‘Strange Magic’ (2014) vakfın Frank Gehry binasının mimarisi üzerinden Fransa’nın lüks malların üretimiyle bağlantısını gözler önüne seriyor mesela. Sanatçı, Fransa’nın ulusal kimliğini bulmak amacıyla ülkenin kültürel ihracat kalemleri olan moda, parfüm ve şampanya üretiminin arkasında yatan mekanizmaları bir bakıma demonte ediyor.
Serginin, 1 Kasım'dan 4 Aralık'a kadar süreceğini belirtip, en başa dönelim ve yazar Bettina Funcke’nin Sarah Morris tanımlamasıyla bitirelim:
“O, hem yazar hem de başkahraman olmak istiyor. Ona göre bu, hasarlı kişilikler ve tekinsiz mekânlar kullanılması gerektiği anlamına geliyor. Bu kişilikleri ve yerleri iktidarın ayağına dolanan portallar olarak kullanan Morris, sersemletici bir eşzamanlılık hissi yaratıyor. Bu duyguyu resimleri için bir kaynağa ve itkiye, filmlerinde de bir görüntü akışına aktarıyor. Tüm bunlar bir araya gelerek iktidar ve stil yaşamında bir anın topolojilerine dönüşüyor.”



 

TEMPO

Diğer Yazılar

Önce Obje Vardı EKİM 2015

Mutlu, Özgür, Tutkulu: Monica Bellucci

50 yaşında yine güzel, yine seksi. İlerleyen yıllar umurunda değil. Son Bond kızının sırrı, düşünce biçiminde: “Bir illüzyonu sürdürmekle ilgilenmiyorum.”

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı OCAK 2016

Sonia Delaunay: sanattan doğan stil

Çağdaş sanat kadar moda endüstrisinde de öncü olmuş, feminizmin yaygınlaşmasına etki etmiş müthiş bir kadın SonIa Delaunay. Yaşadığı dönemde küçük ama etkili bir çevrede çok tanınmış, buna rağmen ileri görüşlü ve yaratıcı olsalar dahi, eski geleneklerin etkisinde kalmış olan erkek sanatçılar tarafından çoğunlukla dışlanmış ve küçümsenmiş bir değer. Oysa, özellikle moda alanında onun 1920’lerde yaptıklarına bugün bile rastlamak zor.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı EKİM 2016

‘Yol’ yeni kurgusuyla çıkmaya hazırlanıyor

Cannes’da aldığı ‘En İyi Film’ ödülüyle, Yılmaz Güney’in siyasi ve sanatsal kişiliğiyle, hakkında anlatılan bitmez tükenmez hikâyelerle bir fenomen… Tarık Akan hayata veda ettiğinde sevilen oyuncuyu anmak isteyenlerin de dilindeydi. Evet, ‘Yol’dan bahsediyoruz. Film, 35 yıl sonra yeniden, kullanılmayan ama uzun süre kulaktan kulağa anlatılan yeni sahnelerle izleyiciyle buluşacak. Filmin İsviçreli yapımcısı Donat F. Keusch yeni versiyonu 2017’de göstermek için hazırladığını söylerken, Güney’in çevresinden gelen ilk tepkiler olumsuz.

DEVAMINI OKU