STİL

Ölümsüz Serpenti

Zarif, kıvrak, kusursuz... Aşk tanrısı Afrodit’in sembolü yılan, 1940’lardan bu yana Bulgari’nin ikonik koleksiyonu SerpentI ile modern tanrıçaların vücutlarında hayat buluyor.

Ece Eraslan

“Elizabeth’in tanıdığı tek İtalyan Bulgari’dir” demişti eşi Richard Burton ünlü yıldız için. Gerçekten de 2012 yılında Taylor’un muazzam mücevher koleksiyonu Christie’s Müzayede Evi’nde satışa sunulduğunda, aralarındaki tek İtalyan markası Bulgari’ydi. Nedeni açık: 1884 yılında kurulan marka, o günden bu yana sadece ince ve kusursuz el işçiliği ile değil sınırsız yaratıcılığı ile de öne çıktı. Tasarımlarının sonu yok gibi. Tam alıştığınızı düşünürken bambaşka bir konsept yaratıyor. Markanın yaratıcılığını en iyi ortaya koyan seri ise kesinlikle 1940’larda doğan ve İtalyanca’da 'yılan' anlamına gelen Serpenti.

Yaratıcısı, markanın kurucusu, Roma’da yaşayan Yunan asıllı zanaatkâr Satirio Bulgari. İtalyanlar rahat telaffuz etsinler diye Bulgari olarak değiştirmeden önceki haliyle Sotirios Voulgaris. Kısa sürede bu kadar büyük bir fenomene dönüşmesinin arkasında, Bulgari’nin ilham kaynakları olan bu iki büyük kültür, Yunan ve Roma uygarlıkları yatıyor. Serpenti koleksiyonu da buradan doğuyor. Çünkü hem Yunan hem de Roma mitolojisinde yılana hep olumlu özellikler atfediliyor; yeniden doğuş, şifa, koruma, güç, sonsuzluk gibi. Yumuşakça kıvrılan vücudu ise baştan çıkarıcı bir cazibeyi hatırlatıyor. Yunan tıp ve şifa tanrısı Asklepios’un sembolü asa üzerinde iç içe geçmiş iki yılan hâlâ modern tıbbın sembolü örneğin. Asklepios’un kızı, sağlık ve temizlik tanrıçası Hygieia da bir kâse ve yılan taşırken betimlenir. Ünlü filozof Platon, kuyruğunu yiyen yılan imgesinin sonsuz yaşamın ifadesi olduğunu söyler. Yunan bereket tanrıçası Demeter için yılan yaşamla eşdeğerdir. Tarihte de bu anlayışın örneği çok. Roma İmparatoru Tiberius, sarayında koruma olarak zehirli yılanları kullanmıştı. Derisini üzerinden atabilme yetisi sayesinde yılan birçok kültürde yeniden doğuşun da simgesi olmuştu. Gücü sembolize etmesi nedeniyle Büyük İskender ile Roma İmparatoru Augustus’un ilahi yılanlar tarafından dünyaya getirildiği yönünde efsaneler türetilmesi boşuna değil.



Soldan sağa doğru; Yakut ve pırlantalı, altın Serpenti bilezik, 1950. Üç dönüş yapan Bulgari Tubogas altın yılan bilezik/ saat, 1960. Bezeli Bulgari-Bulgari logolu Tubogas bilezik saat, 1980.


Aşk tanrıçası Afrodit ise genellikle bileklerinde yılan formlu bileziklerle tasvir edildi. Ve elbette modern tanrıçalar da aynısını yaptı. Bulgari'nin Serpenti'si de doğuşundan itibaren kadınların gözdesi oldu. Bulgari hayranı Elizabeth Taylor, 1963’te 'Kleopatra' filminde, tarihin en ünlü yılan sever Mısır kraliçesini canlandırırken, tıpkı onun gibi kollarına yılan şeklinde bilezikler ve başına kobra motifli bir taç taktı. Film setinde bileğinde Bulgari Serpenti ile verdiği pozdan sonra Hollywood’da Serpenti takmayan kadın oyuncu neredeyse kalmadı.

Koleksiyon tıpkı bir yılanın deri değiştirmesi gibi bugüne kadar birçok evrim geçirdi. Dikkat çekici olan, yenilenerek pazara her sunuluşunda dönemin en popüler ve yaratıcı aksesuarı olmayı başarması. O kadar ki, 1968 yılında Vogue dergisinin yayın yönetmeni Diana Vreeland -kendisi de Bulgari’nin Serpenti kemerini çıkarmamasıyla ünlüdür- ekibine şu memoyu geçmişti: “Yılanı unutmayın. Her parmakta yılan göreceğim, her bilekte, her yerde... Yılan mücevherde çağın motifi. Ne kadar kullansak yetmez!” Derginin 15 Ağustos 1968 tarihli sayısında fotoğrafçı Henry Clark, dönemin Genzano Prensesi Donna Selvaggia Borromeo d'Adda'yı Serpenti bilezik ve kemeriyle fotoğrafladı. Prensesin kemeri beline takmayıp, sanki gerçek bir yılanmış gibi elinde tutması büyük yankı uyandırdı. Gerçekten de Serpenti kemerleri, Bulgari’nin kullandığı Tubogas tekniği sayesinde üç boyutlu bir yılan gibi hareket edebiliyordu. Aynı yılın eylül sayısında ünlü İtalyan manken Benedetta Barzini, kolları Serpenti bilezik/saatler ve bileziklerle kaplı bir şekilde poz verdi. Yazının spotunda “Mine işli yılanlar en değerli evcil hayvanlarımızdır” yazıyordu. Vogue’un abarttığını düşünebilirsiniz, fakat gerçekten de o dönem üretilen Bulgari Serpenti bilezikleri, doğadaki belli yılan türlerinden ilham alınarak üretiliyordu ve her modelin kuyruk bölümüne o türün ismi işleniyordu.


Elizabeth Taylor, 'Kleopatra' filminin setinde Bulgari Serpenti bileziğiyle poz verirken, 1962.


KADINLARIN VAZGEÇİLMEZİ

Serpenti koleksiyonunun gerçek bir yılan gibi hareket etmesi, rengârenk mine işi ve değerli taşlarla süslenmesi başlı başına bir yazı konusu. Kullanılan teknik ve zanaatkârlık olağanüstü. Kendisi de, bileğe üç kez dolanan 1970’lerin Tubogas modeli Serpenti bilezik/saatine sahip olan ünlü sanatçı Andy Warhol’un şu sözleri markanın eşsizliğini çok güzel ifade ediyor: “Roma’ya her gidişimde mutlaka Bulgari’ye uğrarım, çünkü orası dünyanın en önemli çağdaş sanat müzesidir.”

1980’lere geldiğimizde, Serpenti derisini tekrar değiştirdi. 1980’ler lüks ürünlerde büyük logoların kullanılmaya başladığı dönemdi. Her marka tasarımlarının üzerine isimlerini kocaman yazmaya başlamıştı. Fakat hiçbiri bunu Bulgari kadar zarif bir şekilde yapmamıştı; saatlerin bilezik kısmına adını iki defa, Bulgari-Bulgari olarak işleyen markanın bugün bunu hâlâ devam ettirebilmesi mükemmel sıradışılığının göstergesi.

Bulgari-Bulgari Tubogas yılan bilezikler ve bilezik saatler son 30 yılın vazgeçilmezi oldu. Pazara sunulduğu andan itibaren dünyadaki tüm moda dergilerinde, bikinilerden iş kıyafetlerine her kombinasyonda kullanıldı. Sophia Loren kırmızı halıda taktı; Grace Jones ise çılgın Hollywood partilerine giderken. Tubogas yılan saat, 1988 yapımı 'Big Business' filminde Bette Midler’ın bileğini süsledi; 2006 yılında aynı modelin çelik versiyonunu ‘Şeytan Marka Giyer’de Meryl Streep kullandı.

Modern Bulgari kadınları arasında en çok öne çıkanlar ise Kate Winslet, Ziyi Zhang, Scarlett Johansson, Jennifer Garner, Elizabeth Banks, Angelababy, Milla Jovovich, Kirsten Dunst, Julianne Moore, Monako Prensesi Charlene ve Dita Von Teese. 2012 yılında bilezik, küpe, saat-bilezik ve kemerden sonra marka ilk defa Serpenti çanta koleksiyonunu tanıttı. Her biri sanat eseri niteliğinde, üzerinde 1960’lardaki mine işli yılan başlarının kullanıldığı çantalar hemen tüm dünyadaki ünlüler tarafından deyim yerindeyse kapışıldı. Aralarında Mila Kunis, Lily Collins, Jennifer Lawrence ve Leighton Meester gibi genç oyuncular da vardı.

Markanın yüzleri de kendisi kadar etkileyiciydi. Elizabeth Taylor’dan sonra birçok zarif oyuncu, hatta kraliyet ailesi üyeleri Bulgari’yi temsil etti ama yakın dönemde Taylor’ın ihtişamına ulaşan sadece iki kadın var. Bunlardan biri 2010 yılında ‘Egzotik Karizma’ sloganıyla tüm dünyada boy gösteren, fotoğraf çekimini Mert Alaş ve Marcus Piggot’nun gerçekleştirdiği reklam kampanyasında rol alan Julianne Moore. Yılanın gücünü ve baştan çıkarıcılığını bakışları ve duruşuyla ifade edebilen nadir kadınlardan olan Moore her karede, mor tonlarında kadife yastıklarla süslü bir divanda, vahşi hayvanlar, Bulgari Serpenti çantaları ve High Jewellery koleksiyonundan parçalarla poz verdi.


    

Soldan sağa doğru; Bir kâse ve yılanla betimlenen Yunan sağlık tanrıçası Hygieia, Gustav Klimt tablosunda (1900), oyuncu Lillie Langtry, 'Antony ve Kleopatra' oyununda (1890). Francois Gaspard Adam-Sanssouci'nin Kleopatra'nın ölümünü anlatan heykeli (1750). Carlo Maria Mariani'nin Bulgari için yaptığı 'Incantamento' tablosu. Rachel Weisz Bulgari 'Ebedi Güzellik' kampanyası çekiminde (2012)


Bulgari, Serpenti koleksiyonunu yaratırken özellikle yılana pek çok anlam atfeden Yunan ve Roma uygarlıklarından ve sanat eserlerinden ilham alırken, pek çok kişiye de esin kaynağı oldu.

Bulgari, 2012 yılını ise tamamen Serpenti koleksiyonuna ayırdı. Tanıtım çekimlerinde, Oscar ödüllü yıldız Rachel Weisz, 21’inci yüzyıl Kleopatra’sı kılığına girdi; gri kayaların önünde Kleopatra saçı ve makyajıyla ufka bakarken Annie Leibovitz’e poz verdi. ‘Ebedi Güzellik’ adlı tanıtım filminin çekiminde kullanılan bu kayalar hem Mısır kraliçesi Kleopatra’nın hem de Bulgari’nin tarihinde başrol oynayan mermer yapıları ile ünlü Roma’ya göndermeydi.


  

Soldan sağa doğru; Serpenti kemerini boynuna takmasıyla tanınan Vogue dergisinin yayın yönetmeni Diana Vreeland, New York'taki dairesinde, Giulio Clovio imzalı Kleopatra eskizi, Serpenti gerdanlığın yapım aşaması 


Güçlü, başarılı ve seksi Bulgari Serpenti kadını daha çok deri değiştireceğe benziyor. Çünkü bu yıl Baselworld fuarında tanıtılan yeni Serpenti mücevher saatleri ilk defa bilekte iki ya da üç tur yapmıyor; bunun yerine marka Platon’a gönderme yaparak, yılanın başını kuyruğu üzerinde dinlendirmeyi seçmiş. Bilekte duruşu ise tek kelimeyle, mükemmel!

 


 

   


Soldan sağa doğru; Bulgari Diva High Jewellery koleksiyonundan Serpenti gerdanlık. Bileğe yedi kere dolanan altın Tubogas Serpenti bilezik/ saat, 2011. 2015 Serpenti saatlerinin yeni tasarımı. Bulgari Diva High Jewellery koleksiyonundan Serpenti yüzük.