SANAT & TASARIM

Geometrinin Tasarım Hali

Yuvarlatılmış dikdörtgen formlar, ilhamını modanın son tutkusu püskülden alan takılar, vurmalı çalgı bongodan esinlenilerek hazırlanan puf, Selçuklu izleri taşıyan metal ve deri karışımı tepsi... Türk tasarımcıların oyunlu, esprili fikirleri geometrik öğelerle birleşiyor.

Burak Tatari

BAMBAŞKA BİR AUTOBAN ÜRÜNÜ

Pek çok yerel ve uluslararası tasarım projesinde yer alan Autoban, yeni sulara yelken açtı. Mobilyaya odaklanan ‘Union’ koleksiyonu da tasarım ofisinin yeni adımlarından. Koleksiyondaki kanepe ve yataklar yuvarlatılmış dikdörtgen formunda. Paris’te düzenlenen Maison & Objet (Ev ve Obje) fuarında büyük ilgi gören kanepe; doğal cilalı, Amerikan siyah ceviz, Amerikan beyaz meşe veya Avrupa dişbudak ağacından masif ahşap, kumaş ve deri döşeme seçenekleriyle öne çıkıyor. Önündeki parlak obje ise 'Maze Table' (Labirent Masa). İnce marangozluğun en özel işlerinden Osmanlı Kündekâri zanaatına çağdaş yorum getiren masanın yüzeyinde iki farklı renkte ahşap profil var. Geometrik formlar labirenti çağrıştıran bir görüntü ortaya çıkarıyor.

 

 

 


 

PÜSKÜL VE YILDIZIN UYUMU


“Tasarımlarımda her zaman kendi hayatımdan dokunuşlara yer veriyorum. Hoşuma giden herhangi bir desen, film veya trend bana ilham veriyor. Püskül koleksiyonu da böyle ortaya çıktı” diyor takı tasarımcısı Milka Karaağaçlı. Dünyaca ünlü markaların birkaç sezondur çantadan kıyafete ve ayakkabıya uzanan püskül tutkusu onu da cezbetmiş. Özel dizayn edilen örgü formundaki zincir ve püsküller, ‘Kısmet by Milka’nın ikonu yıldızla birleşince ortaya bu görüntü çıkmış (solda). Saflık ve mutluluğu temsil eden beyaz pırlantanın öne çıktığı koleksiyondaki ürünler ABD, İngiltere, Japonya, Dubai ve Kuveyt gibi ülkelerde de satışa çıkacak.

 


 

SELÇUKLU'YA GÖNDERME

Anadolu kültüründen aldığı ilhamı modern çizgilerle yorumlayan Armaggan’ın son tasarımı, metal üzerine deri kaplı tepsi. Ürün, temelini sonsuzluk ve evrenin düzeni anlayışından alan Selçuklu'nun keskin geometrik tarzının çağdaş örneklerinden. Deri ve metal atölyelerinde üretilen tepsinin yapımında altı kollu Selçuklu yıldızı deseni, altıgen eşkenar olarak kullanılıyor. Ürün, geleneksel el işçiliği teknikleri ile sınırlı sayıda üretildi.

 


GERİ DÖNÜŞEN SANAT

 

‘Side coffee table’, Sema Topaloğlu iç mimarlık ofisinin son ürünlerinden. 2010 yılında Wallpaper dergisi Tasarım Ödülleri seçici kurulu tarafından ‘Takip Edilmesi Gereken İsimler’ listesine giren Topaloğlu'nun geri dönüşümü güç maddeleri tasarıma dönüştürmesinin bir yansıması. Burada da ahşap ve metallerden yararlanılmış. Koleksiyonun ortaya çıkışında farklı geometrik doku, grafik ve formların birlikte kullanılması fikri hakim.

 


 

HİKAYESİ RENK VE DESENDE SAKLI

“Bazen malzeme sizi yönlendirir. Bu parçada beni yönlendiren kumaş oldu. Kareler, çizgiler ve onları bir yuvarlakla bütünleştirmenin hikâyesi var. Tıpkı bir puzzle gibi birbirine geçiyorlar.” Dört sene psikolog olarak çalıştıktan sonra iç sesini dinleyip 2010 yılında tasarıma yönelen Merve Bayındır, ‘yel değirmeni’ adını verdiği son şapka tasarımını böyle anlatıyor. Yumuşak çizgilerden çoğunlukla hoşlanmıyor. İç mimar babasıyla çalışmasının etkisiyle, mimariye özgü, sert hatları kullanmayı seviyor ve kendi deyimiyle, “Türkiye’de yok olmaya yüz tutan” bir tasarım dalı olan şapkacılıkla insanların hayatına dokunuyor.

 


 

PUF'A YEPYENİ YORUM

Bongo puf, Tasarım Vakfı Başkanı, Koleksiyon Mobilya’nın kurucusu mimar Faruk Malhan’ın imzasını taşıyor. İsmini vurmalı çalgı bongodan alan puf, kullanıldığı mekâna hemen hareket katıyor. Tekerlekleri sayesinde kolayca yer değiştirebiliyor. Tek renk ve dokulu seçenekler yanında püsküllü modelleri de var. Tüm dünyada İstanbul çay bardağı tasarımı ile tanınan Malhan’ın son ürünü, temelleri 1972’de, küçük bir metal atölyesinde atılan Koleksiyon’un 40 yılın üzerindeki tasarım yolculuğunun ulaştığı son nokta.

 


 

“DÜNYANIN EN GÜZEL MASA LAMBASI"

Defne Koz, İtalya’da tasarladığı lamba Leucos Moai konusunda pek mütevazı değil; başlıktaki söz ona ait. Masa lambasının malzemesi el üfleme camdan. İsmini ve ilhamını, Şili’nin binlerce kilometre açığındaki Paskalya Adası’nda bulunan tonlarca ağırlık ve metrelerce yükseklikteki heykellerden alıyor. Organik formda ve saten beyaz renkteki Moai, yer aydınlatması olarak da kullanılıyor. Koz, önceliği aydınlatma kapasitesine verdiğini, “Lambanın en yüksek ışığı ortaya çıkarabilmesi için olabilecek en değerli malzemeyi; Venedik açığındaki Murano Adası’ndan çıkan ünlü yarı saydam taşları kullandım” sözleriyle açıklıyor. Moia kapalıyken de sakinlik ve meditasyon için ilham kaynağı olmayı vaat ediyor.

TEMPO

Diğer Yazılar

Önce Obje Vardı MART 2016

Sıfırdan zirveye: Bebek yüzlü meleğin hikâyesi

Birbirinden güzel dört çocuğu var, Eyfel Kulesi’ne bakan bir evde yaşıyor, Fransa’nın en zengin adamlarından birinin oğlu ile birlikte. Ama her şey her zaman bu kadar yolunda değildi. Dünyanın en güzel kadınlarından, model Natalia Vodianova’nın parıltılı yaşamının ardında hırslı, inatçı ve yardımsever bir kadının zorlu hikâyesi var. Şimdi başkaları için mücadele eden Vodianova, “Bu benim geçmişimin gerçeği” diyor.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı NİSAN 2016

Dünyayı güzelleştiren akım: Art Nouveau

Antoni Gaudí’nin La Sagrada Família’sı, Gustav Klimt’in ‘Öpücük’ü, Victor Horta’nın Tassel Evi, Bebek’teki Mısır Konsolosluğu… Hepsi 1890-1910 arasında, seri üretimin karşısında durup yerleşik sanata meydan okuyan, doğanın hesaba gelmeyen çizgilerinden esinlenen sanatçılar tarafından yapıldı. Art Nouveau akımının ustaları mimari eserlerden afişlere, resimlerden tasarımlara eşsiz eserler verdi. Dünya o gün bugündür çok daha güzel.

DEVAMINI OKU
Önce Obje Vardı EKİM 2015

Jamie Oliver: Bir Dönüşüm Hikayesi

“Her gün aynaya baktığımda kendimi son derece yetersiz hissediyorum. Yeterince zeki miyim? Yeterince iyi miyim?” Cümlelerin sahibi Jamie Oliver; nam-ı diğer ‘Naked Chef’, 40 yaşına girince hayatını sorgulamaya başladı ve ölümsüz olmadığını idrak etti. Şimdi başka biri.

DEVAMINI OKU